четверг, 28 января 2016 г.

Особливості проведення занять у кабінеті хімії


      Нагадуємо, що вимоги до обладнання кабінету хімії та проведення в ньому урочної і позаурочної навчальної діяльності регламентуються пакетом нормативних документів:
1.     Положення «Про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів»; затверджено наказом МОН молодь спорту від 14.12.2012 № 1423; зареєстровано в Міністерстві юстиції України 3 січня 2013 р. за № 44/22576.
2.     Правила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії загальноосвітніх навчальних закладів, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03.08.2012 за № 332/21644.
3.     Інструктивно-методичні матеріали. «Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних закладів» (Лист МОН молодь спорту України від 01.02. 2012 №1/9-72).
4.     Перелік наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. № 770).
5.     Зміни в оформленні документації з безпеки життєдіяльності в кабінеті хімії (Лист Міністерства освіти і науки України від 17.07.2013 № 1/9-498).
6.     Організація навчання і перевірки знань, проведення інструктажів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності в загальноосвітніх навчальних закладах (Лист МОН України від 16.06 2014 р. № 1/9-319).
         Усі ці документи вчителі можуть знайти на офіційних веб-сайтах МОН України www.mon.gov.ua або сайтіЗапоВікі (код доступа http://zw.ciit.zp.ua/index.php/Віртуальне_методичне_об%27єднання_вчителів_хімії). Відповідно до Положення про порядок проведення навчання з питань охорони праці в кабінеті хімії завідувачі кабінету(лабораторії) або вчителі (викладачі) обов’язково проводять з учнями систему інструктажів з питань безпеки життєдіяльності:
         Первинний інструктаж з метою формування відповідального ставлення учнів до питань особистої безпеки та безпеки тих, хто оточує, свідоме розуміння необхідності захисту та збереження свого власного здоров’я, дотримання правил безпечної поведінки в умовах виникнення екстремальних ситуацій.
         Позаплановий інструктаж – повторення основних правил, порушення яких призвело до виникнення ситуацій, у яких було отримано травми, аварії, пожежі тощо, при зміні умов виконання навчальних завдань (лабораторних, практичних робіт тощо), у разі нещасних випадків за межами навчального закладу (екскурсії, подорожі тощо).
         Цільовий інструктаж спрямований на убезпечення учнів від нещасних випадків під час участі у різноманітних конкурсах, олімпіадах, турнірах з хімії, екскурсіях, подорожах або заходах навчального призначення (прибирання приміщення, дослідна робота)
         Звертаємо вашу увагу, що на початку навчального року на першому занятті у кожному кабінеті, лабораторії проводиться первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності (один раз на рік – 7, 8, 10, 11 класи, два рази на рік – 9 клас: на початку навчального року та перед вивченням органічної хімії). Відмітка про його виконання заноситься в журнал реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності, який зберігається в кожному кабінеті (лабораторії). Журнал повинен бути пронумерований, прошнурований і скріплений печаткою закладу. Нагадуємо, що прізвище, ім’я, по-батькові та підпис учителя (викладача) повинен стояти навпроти кожного учня. Учні розписуються в журналі інструктажу, починаючи з 9-гокласу (14 років).
         Перед початком вивчення навчальної теми, виконання завдань якої буде пов’язано з використанням різних матеріалів, інструментів, приладів, на початку уроку, заняття з лабораторною чи практичною роботою також проводиться первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Про проведення такого первинного інструктажу в журналі обліку навчальних занять на сторінці предмета в розділі змісту уроку, заняття робиться відповідний запис: «Інструктаж з БЖД». Учні, які інструктуються, не розписуються про такий інструктаж.
Навчальною програмою з хімії передбачено виконання хімічного експерименту, а саме: демонстраційних, лабораторних дослідів та практичних робіт. Для цього потрібно мати в кабінеті відповідне хімічне обладнання та реактиви. Їх перелік затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 03.02.2005 № 79 «Про затвердження базового переліку засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для кабінетів хімії загальноосвітніх навчальних закладів.
         Шкільна програма з хімії передбачає застосування речовин, які відносяться до прекурсорів, а саме: калій перманганат, сульфатна кислота, хлоридна кислота, ацетон, толуен (у 11 класах з поглибленим вивченням хімії). Відповідно до Закону України «Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин їх аналогів і прекурсорів» і Постанови Кабінету Міністрів України від 5 січня 2011 р. № 4 «Про внесення змін до Постанов Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. № 770 і від 10 жовтня 2007 р.№ 1203» ці речовини підлягають заходам контролю щодо їх зберігання та обліку. З огляду на зазначене, рекомендуємо не зберігати в навчальному закладі калій перманганат, ацетон і толуен, а сульфатну та хлоридну кислоти зберігати у вигляді їх водних розчинів з масовими частками менше 45% і 15 % відповідно.


Зверніть увагу на те, що у зв’язку з набуттям чинності нових документів з безпечного проведення занять у кабінеті хімії, необхідно оновити всі Інструкції з безпеки життєдіяльності. Зразки електронного варіанту оновлених інструкцій,буде розміщено на сайті ЗапоВікіhttp://zw.ciit.zp.ua/index.php/Віртуальне_методичне_об%27єднання вчителів хімії. Згідно з Положенням про кабінети природничо-математичних дисциплін учитель може розробити комплект інструкцій з БЖД до лабораторних дослідів і практичних робіт для 7-11 класів (http://zw.ciit.zp.ua/index.php/Віртуальне_методичне_об%27єднання вчителів хімії)

Комментариев нет:

Отправить комментарий